Pravo intelektualne svojine

Pod pojmom intelektualna svojina u širem smislu podrazumevaju se različite kreacije ljudskog uma, koje se mogu svrstati u dve grupe: Autorsko pravo i srodna prava i Pravo industrijske svojine.

 

  1. U autorsko pravo i srodna prava ubrajaju se: autorsko pravo, pravo interpretatora, pravo proizvođača fonograma, pravo proizvođača videograma, pravo proizvođača emisije, pravo proizvođača baze podataka.
  2. U pravo industrijske svojine ubrajaju se: patentno pravo, pravo žiga, pravo zaštite oznake geografskog porekla, pravo zaštite industrijskog dizajna, pravo zaštite topografije integrisanih kola, pravo zaštite biljne sorte.
  3. Patent je pravo koje se priznaje za pronalazak iz bilo koje oblasti tehnike, koji je nov, ima inventivni nivo i koji je industrijski primenljiv.
  4. Pronalazak je rešenje određenog tehničkog problema.
  5. Mali patent je pravo kojim se štiti nov, industrijski primenljiv pronalazak, koji ima inventivni nivo koji je rezultat rada koji prevazilazi rutinsko korišćenje stanja tehnike od strane stručnjaka, ali nema inventivni nivo koji se traži za patent. Predmet pronalaska koji se štiti malim patentom može biti samo rešenje koje se odnosi na konfiguraciju ili konstrukciju nekog proizvoda ili raspored njegovih sastavnih delova.
  6. Industrijski dizajn je dvodimenzionalni ili trodimenzionalni izgled celog proizvoda, ili njegovog dela, koji je određen njegovim vizuelnim karakteristikama, posebno linijama, konturama, bojama, oblikom, teksturom i/ili materijalima od kojih je proizvod sačinjen, ili kojima je ukrašen, kao i njihovom kombinacijom.
  7. Baza podataka je zbirka zasebnih podataka, autorskih dela ili drugih materijala uređenih na sistematičan ili metodičan način, koji su pojedinačno dostupni elektronskim ili drugim putem. Bazom podataka se ne smatra računarski program koji se koristi za njeno stvaranje ili rad.
  8. Biljna sorta je skup biljnih individua u okviru jedne botaničke klasifikacione jedinice najnižeg ranga koja se može odrediti pomoću izraženih karakteristika koje potiču od datog genotipa ili kombinacije genotipova, koja se može razlikovati od bilo kog drugog skupa biljnih individua na osnovu bar jedne od pomenutih karakteristika.
  9. Žig je pravo kojim se štiti oznaka koja u prometu služi za razlikovanje robe odnosno usluga jednog pravnog ili fizičkog lica od iste ili slične robe odnosno usluga drugog pravnog ili fizičkog lica.
  10. Oznaka geografskog porekla je zajednički naziv za ime porekla i geografsku oznaku.
  11. Ime porekla je geografski naziv regiona, zemlje ili lokaliteta kojim se označava proizvod koji odatle potiče, čiji su kvalitet i posebna svojstva isključivo ili bitno uslovljeni geografskom sredinom, uključujući prirodne i ljudske faktore, i čija se proizvodnja, prerada i priprema u celini odvijaju na određenom ograničenom području.
  12. Geografska oznaka je oznaka koja identifikuje određeni proizvod kao proizvod poreklom sa teritorije određene zemlje, regiona ili lokaliteta sa te teritorije, gde se određeni kvalitet, reputacija ili druge karakteristike proizvoda suštinski mogu pripisati njegovom geografskom poreklu, i čija se proizvodnja i/ili prerada i/ili priprema odvijaju na određenom ograničenom području.
  13. Topografija je na bilo koji način prikazan trodimenzionalni raspored elemenata, od kojih je najmanje jedan aktivan, i međuveza u integrisanom kolu, ili takav trodimenzionalni raspored pripremljen za proizvodnju određenog integrisanog kola.
  14. Integrisano kolo jeste gotov proizvod ili međuproizvod u kome se ostvaruje određena elektronska funkcija i u kome su elementi, od kojih je najmanje jedan aktivan, i međuveze integralno formirani u komadu materijala ili na komadu materijala, odnosno i u komadu i na komadu materijala.
  15. Pod know-how-om se podrazumeva skup operativnih, konkretnih i identifikovanih praktičnih znanja i informacija do kojih se došlo iskustvom i testiranjem i koje se mogu primeniti u praksi za izvođenje nekog tehničkog procesa u industrijske svrhe.